Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Interview Ferdinand Zomerman

Deel deze pagina
Geschreven door: Alex Darjadi
12 november 2019



Onderstaand interview met CM&P partner Ferdinand Zomerman verscheen onlangs op de website van bedrijventekoop.nl.

Van tijd tot tijd gaan wij in gesprek met een van onze aangesloten partners om eens nader kennis te maken. Deze keer is het de beurt aan Ferdinand Zomerman van Claassen, Moolenbeek & Partners.

Ferdinand is al enige tijd aangesloten bij Bedrijventekoop.nl. Na lange tijd in de accountancy gewerkt te hebben heeft hij zich in 2014 als partner verbonden aan Claassen, Moolenbeek & Partners en is hij overgestapt naar bedrijfsadvisering. Zijn roots liggen echter in de agrarische sector. Als zoon van een veehouder uit het noorden van Groningen wilde hij altijd ‘iets met cijfers doen’. Hij is vervolgens agrarische bedrijfskunde gaan studeren, wat hem in zijn huidige woonplaats Dronten heeft gebracht. Toen er een krimp plaatsvond in de sector heeft hij zich verbreed naar het volledige MKB.

Van accountancy naar bedrijfsadvisering, vanwaar deze stap?

“In 2013 vond er een reorganisatie plaats binnen het bedrijf waar ik werkte. Ik was toen al heel wat jaren actief in de accountancy en heb me afgevraagd, wat wil ik? Ik ben iemand die vooruit wil kijken. Als accountant kijk je vaak terug. Je evalueert de cijfers, voert controles uit en zet vinkjes. Het leek me dus een goed moment voor een nieuwe stap.

Nu ben ik vooral bezig met de strategie en financiering van bedrijven. Samen met de ondernemer proberen we groei te realiseren door vooruit te kijken en te plannen. De spreekwoordelijke stip op de horizon plaatsen, dat vind ik prachtig. Waar ik voorheen vooral in de agrarische sector actief was, zijn mijn vakgebieden nu juist heel breed. Van technische groothandels tot aan jachthavens. Ik ben breed opgeleid en heb veel bedrijven gezien. Dat zorgt voor veel ervaring en kennis. Deze gebruik ik om mijn klanten optimaal bij te staan.”

Je hebt je toen aangesloten bij Claassen, Moolenbeek & Partners, hoe ben je tot deze stap gekomen?

“Ik ben iemand die graag in een team werkt. Het overnameproces is complex. Ik geloof dat klankborden en overleg leiden tot het beste resultaat. Toen ik besloten had de overstap te maken naar deze branche heb ik er dus voor gekozen om me aan te sluiten bij een grotere organisatie. Zo ben ik bij Claassen, Moolenbeek & Partners terechtgekomen. Met 60 adviseurs beschikken wij over een heel breed netwerk met veel kennis en ervaring. Voor iedere sector is wel iemand die hierin gespecialiseerd is.

Wij werken met de volgende drie pijlers: strategie, financiering en bedrijfsoverdracht. Samen met mijn collega’s Ton Gerritsen, John Storm en Jur van der Laan ben ik verantwoordelijk voor onze vestigingen in Harderwijk, Lelystad, Nunspeet en Zwolle. Ik werk voornamelijk vanuit mijn kantoor in Lelystad dat is gevestigd pal naast het vliegveld.”

Inmiddels ben je alweer enige tijd actief als overnameadviseur. Zijn er veel verschillen te merken met de accountancy?

“Ik kijk nu heel anders tegen bedrijven aan. Zoals ik al aangaf kijk ik nu meer vooruit en ben ik veel met de strategie van een bedrijf bezig. Ik heb nu veel meer overzicht. Bij een bedrijfsovername is dit van belang. Wanneer een accountant betrokken wordt bij een overname dan is deze vooral fiscaal gericht. Een bedrijfsovername komt voor een accountant maar sporadisch voor, terwijl een overnameadviseur vaker met dit bijltje hakt. Daarnaast is een accountant vaak te betrokken bij de organisatie. Dit klinkt natuurlijk positief, maar durf je dan alles te zeggen tegen je klant? Een overnameadviseur is een externe partij die zorgt voor een kritisch geluid en vragen stelt met een frisse blik. Als overnameadviseur probeer ik de beste deal te krijgen voor zowel mijn klant als de tegenpartij. Het creëren van een win-win situatie. Bij een bedrijfsovername speelt de gun-factor een hele grote rol. Daarom is het goed om een externe adviseur in te schakelen. Ik ga in gesprek over de details met de andere partij, terwijl het de taak van mijn klant is om de relatie goed te houden.

Onafhankelijkheid vind ik ook een belangrijk punt. Een accountantskantoor staat vaak beide partijen bij. Ik zeg: zoek er iemand bij die kan ondersteunen en de ervaring heeft die nodig is. Je kunt als accountant het overnameproces heel goed begeleiden in de opstartfase, jij kent je klant namelijk het beste. Maar schakel daarna een overnameadviseur in om het proces voor beide partijen zo goed mogelijk af te handelen.

De boodschap die ik altijd meegeef is: Vraag je als kopende of verkopende partij af wie in welke fase jouw overname het beste kan begeleiden. Zo kunnen er mooie samenwerkingen tussen accountants en overnameadviseurs ontstaan.

Zijn er verder nog tips die je mee kan geven?

“Blijf reëel. Vertel het eerlijke verhaal en schep niet te hoge verwachtingen. Een bedrijfsovername moet binnen 5 jaar terug te verdienen zijn. Geef een reële prijs weer als verkoper. Wanneer teruggeschakeld moet worden valt dit altijd tegen in mentaal opzicht. Prijs gaat daarbij verder dan wat op de balans staat. Het gaat om meer zaken, zoals: zijn er synergievoordelen te behalen? En wat voor potentie is er aanwezig? Hierbij moet je jezelf altijd afvragen: als de potentie er is, waarom heeft de verkoper deze zelf niet benut? Het is niet altijd even makkelijk als gezegd wordt om de geschetste potentie waar te maken. Hier moet door een koper zelf veel energie in gestoken worden. Waarom zou hij daar dan voor moeten betalen? Het uiteindelijke spel als koper is om de voordelen te zien en te bepalen welke prijs je ervoor wilt betalen.

De belangrijkste tip die ik mee kan geven is: bereid je goed voor, ook als koper. Of je nu een geheel bedrijf overneemt of jezelf inkoopt in een bedrijf maakt hierin geen verschil. Zorg ervoor dat het playingfield gelijk is. Wanneer de tegenpartij beschikt over een verkoopadviseur moet daar een aankoopadviseur tegenover staan. Dat gebeurt op dit moment te weinig naar mijn idee. Mensen betalen nog wel eens te veel voor een bedrijf door een gebrek aan advies. Mede doordat een memorandum weleens een te rooskleurig beeld schetst van een onderneming, terwijl het in de praktijk toch allemaal wat tegenvalt uiteindelijk. Zorg dus voor goede advisering tijdens een deal. Zeker ook bij de overname van een familiebedrijf of een Management Buy Out. Hier wordt veel gedaan op goed vertrouwen. Dat is er in het begin altijd, maar je moet ook kijken naar wanneer het vertrouwen minder wordt. Maak dus goede afspraken en zorg dat alles goed geregeld is voor wanneer er conflicten ontstaan”

Tot slot, welke trends en ontwikkeling zijn er volgens jou gaande in de bedrijfsovernamewereld?

“Door de crisis hebben veel ondernemers al dan niet noodgedwongen gekozen om door te gaan met ondernemen. Daardoor zijn veel van deze ondernemers nu op leeftijd en is het tijd voor hen om met pensioen te gaan. Ik verwacht dat door deze vergrijzing de markt voor bedrijfsovernames de komende tijd goed zal blijven.

We bevinden ons op dit moment in een hoogconjunctuur, bedrijven zijn hierdoor stevig aan de prijs. Financiering van bedrijfsovernames is en blijft een uitdaging, omdat banken een kritische houding hebben. Hierdoor moet overgegaan worden op alternatieve vormen. De financierbaarheid van een overnamesom vergt enige creativiteit. Dit is een ontwikkeling die de komende periode zal voortzetten.

Als laatste zal het tekort aan gekwalificeerde arbeidskrachten een steeds groter probleem worden. Vooral de instroom van vaktechnisch personeel is op dit moment onvoldoende. Ik heb veel te maken met MKB-bedrijven die 10 tot 50 man personeel in dienst hebben en omzetten draaien tot 20 á 25 miljoen euro. Daar wordt personeel wel een issue. Voor deze bedrijven wordt het een uitdaging om de huidige omzet te behouden. Er zullen daarom steeds meer bedrijven overgenomen worden met als doel de overname van het personeelsbestand.”

ing. Ferdinand Zomerman RAB FJ-BV-BM&V

Ferdinand Zomerman zet zich honderd procent in als bedrijfsadviseur voor ondernemers in het MKB. Omdat hij veel bedrijven van binnen heeft mogen zien, is zijn ervaring zeer breed. Ben je op zoek naar een Strategisch sparringpartner, Management ondersteuner of Financieel adviseur? Neem dan contact op met hem via www.cmenp.nl/partner/ferdinand-zomerman/