Zoeken
Close this search box.
Zoeken
Close this search box.

Ga voor succes met uw crowdfundingsproject

Deel deze pagina

10 juli 2015



Crowdfunding is de nieuwe vorm van financiering voor het MKB. Daar waar onze traditionele vormen van financiering het MKB de rug toekeerde, ontstaan altijd nieuwe initiatieven. Crowdfunding begint zo langzamerhand volwassen te worden. Steeds meer mensen omarmen crowdfunding. Dat merk ik dagelijks in mijn praktijk. Maar slaagt ook ieder crowdfundingsproject? Nee.

Financierbaarheid

Ook bij crowdfundingsplatforms wordt uw plan beoordeeld. Soms net zo streng als bij een bank. Immers iedere investeerder wilt weten wat het risico is wat hij loopt als hij investeert in uw onderneming. En terecht natuurlijk. Het gaat er dan ook om een goed plan neer te leggen. Onderbouwd met financiele gegevens, waar in geïnvesteerd wordt. En wat de effecten zijn van de investering voor de onderneming etc. Een groot deel van de aanvragen van crowdfundingsprojecten strandt dan ook al hier. Meer dan 2/3 komt zo niet bij de investeerders terecht.

Uw investering wordt niet zomaar goedgekeurd

Het crowdfundingsplatform heeft uw investering geaccepteerd. Blijdschap alom. Maar bent u er dan al? Vergeet het maar. Investeerders komen niet vanzelf. Daarnaast hebben investeerders ook steeds meer en meer keuze uit diverse projecten. Waarom moeten ze dan ook voor jouw project kiezen en investeren? Steeds meer projecten halen de 100% niet. Hoe voorkomt u dat?

Hierbij zijn 3 factoren van belang.

  1. Het verhaal
  2. De urgentie
  3. De communicatie

Het verhaal

De gunfactor is heel belangrijk in de crowdfunding. Het gaat om de passie die ondernemers hebben. De passie en de kunde van de ondernemer zijn overigens bij iedere investeerder belangrijk. Ook hoe het verhaal verteld wordt is van belang. Zakelijkheid is belangrijk, maar nog belangrijker is dat het verhaal de investeerder aanspreekt.

De urgentie

Het lijkt beter om lang over uw campagne te doen. Echter statistieken wijzen uit dat druk op het project van essentieel belang is. De kans dat een project uiteindelijk gefinancierd wordt neemt 45% tot 60% af als de termijn langer is dan 3 maanden. Zo is het ook belangrijk dat binnen korte tijd toch minimaal 25% van het doelbedrag wordt behaald. Als dat niet gebeurt, dan is bijsturing noodzakelijk.

De communicatie

Een ondernemer die een project op een crowdfunding-platform zet en afwacht zal bedrogen uitkomen. Communicatie is één van de belangrijkste onderdelen van de campagne. Daarom is het extreem belangrijk om zoveel mogelijk van uw eigen bestaande netwerken in te zetten en van uw investeerder uw ambassadeurs te maken. Hou ze tijdens het proces op de hoogte van de voortgang, vraag ze om hulp/ondersteuning om het project onder de aandacht te brengen en maak het zo eenvoudig mogelijk om uw verhaal verder te verspreiden. Een mediacampagne is dan ook essentieel voor het welslagen van een project.

Niet afwachten, maar dubbel zo hard werken

Het crowdfunden van uw investering is dan ook niet afwachten, maar dubbel zo hard werken. Claassen, Moolenbeek & Partners kan u hier uitstekend bij ondersteunen. Met ruim 30 jaar ervaring in financieringen en talloze projecten. Daarnaast heeft Claassen, Moolenbeek & Partners diverse samenwerkingsvormen met diverse platforms zoals Kapitaal op Maat, Collin & Geld voor Elkaar. Neem vrijblijvend eens
contact
 op met Waldy van de Walle om uw investering te beoordelen. Ga voor succes.