Zoeken
Close this search box.
Zoeken
Close this search box.

Focus op ondernemen ná Corona

Deel deze pagina
Geschreven door: Marita van Dooren
9 februari 2021



Het is een bijzondere tijd waar we nu in leven. Met wisselende beperkingen voor diverse branches, maar ook met kansen voor creatief ondernemerschap en enorme uitdagingen voor ondernemingen in de sectoren die explosief gegroeid zijn. En hoewel de maatregelen op dit moment zwaarder zijn dan tevoren, is er inmiddels ook gestart met vaccineren. Het einde komt, hoewel langzaam, in zicht. Of Corona nu ellende of voorspoed heeft gebracht, het wordt tijd om je onderneming voor te bereiden op een leven ná Corona.

Wat kan je doen om ervoor te zorgen dat je onderneming klaar is voor de volgende stap? Uiteraard is dat zeer wisselend per onderneming. Een aantal aandachtspunten:

Maak een liquiditeitsprognose

Zeker voor die ondernemers die door Corona zwaar getroffen zijn, is inzicht een must. Alleen op basis van inzicht kun je passende maatregelen nemen. Heb je schulden opgebouwd? Kijk dan alvast naar je afloscapaciteit ná Corona. Dan kun je als het moment daar is bijvoorbeeld contact opnemen met je crediteuren voor een onderbouwde betalingsregeling. Maar ook als je er nu juist erg goed voor staat: blijft de voorspoed of neemt die naar verwachting weer af? Zijn er dan maatregelen nodig om de verdere groei te faciliteren? Of juist om afschaling soepel te laten verlopen?

Neem je verdienmodel nog eens goed door

Kan ik ná corona sterker terug komen? Werkt mijn oude verdienmodel nog, en (hoe) kan ik dat nog verbeteren? Of wellicht heeft Corona juist tot nieuwe inzichten en verdienmodellen geleid. Hoe ga je daar mee om als de beperkingen opgeheven worden? Waar wil je mee verder en waar wil je afscheid van nemen? Hoe pakt dat uit “onder de streep”, en hoe kun je dat organisatorisch goed managen? Richting medewerkers en afnemers?

Kijk nog eens kritisch naar je interne processen

Waar zitten de knelpunten en de kansen, hoe kun je optimaliseren? Denk hierbij o.a. aan de routing in je onderneming, automatisering, personeelsbeleid.

Neem je contracten nog eens door

Zitten hier verbeterpunten? Zijn er aanpassingen nodig n.a.v. Corona? Vergeet ook je verzekeringen hierbij niet! In hoeverre zijn deze nog actueel?

Hulp nodig?

Voor Corona-gerelateerde vraagstukken kom ik of een van mijn CM&P partners bij jou in de buurt graag langs voor een vrijblijvend kosteloos eerste adviesgesprek.

Over de auteur

Drs. Marita van Dooren

Marita van Dooren, partner in Roermond, heeft veel ervaring opgedaan als zelfstandig ondernemer in de horeca branche. Hierdoor is ze goed in staat de ondernemer te adviseren over het financieel gezond maken van je onderneming, een scherp toekomstplan op te stellen en met kritische blik kijken naar de resultaten en deze te verbeteren waar nodig.

Marita is gepassioneerd over het ondernemerschap en is een uitstekend sparringpartner voor de ondernemer.

Je kunt haar bereiken op: 06 – 22 39 89 90 of mail.