Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Wat kunt u leren van een concurrentieanalyse?

Deel deze pagina
Geschreven door: Bart Lemmen
21 juli 2017



U kent het Engelse gezegde misschien wel; keep your friends close and your enemies closer. Nu is vijand in dezen een groot woord, maar het loont zeker om uw concurrentie goed in de gaten te houden! En nu en dan een concurrentieanalyse uit te voeren. Zo blijft u op de hoogte van wat er speelt in uw markt en bij uw concurrent. Belangrijker nog, hoe u daarop kunt gaan inspelen.

Wat is een concurrentieanalyse?

Concurrentieanalyse
Een concurrentieanalyse is een uitgebreid onderzoek naar uw belangrijkste concurrenten. Vanuit verschillende oogpunten bekijkt u wat uw concurrenten doen en hoe zij het doen. Zoals werkwijzen van uw concurrenten en de successen die zij daarmee behalen/behaald hebben. Kijk daarbij naar de sterke kanten van uw concurrenten, maar ook naar de zwakk(er)e kanten. Pluis het hoe en waarom van zowel de successen als de missers uit.

De resultaten worden bijvoorbeeld verwerkt in checklists, tabellen of grafieken. Zo krijgt u een makkelijk overzicht dat aangeeft waar voor uw onderneming juist de kansen liggen. Een dergelijke analyse vergt wat onderzoek, maar het is het meer dan waard. U kunt het zelf doen, of een professional inschakelen om u hierbij te helpen.

Waarom is een concurrentieanalyse belangrijk?

Door een concurrentieanalyse uit te voeren leert u de markt en uw concurrenten beter kennen. U blijft zo goed geïnformeerd en het helpt u om snel in te spelen op marktontwikkelingen. En met een snel veranderende toekomst in vele branches is regulier een marktanalyse uitvoeren erg belangrijk. Het biedt u de mogelijkheid een strategie te bepalen of uw beleidsplan bij te sturen om het nóg beter te doen dan uw grootste concurrent. Ook helpt het u om beter in te kunnen spelen op reacties vanuit de markt en kan zelfs kansen brengen om het gedrag van de concurrent te beïnvloeden. Op die wijze kunt u als organisatie hier flexibel op blijven inspelen.

Een concurrentieanalyse is dus één van de beste startpunten om mede uw eigen strategie te bepalen! En dan niet om een succes van een concurrent exact te kopiëren, maar om van hen te leren. U ontdekt hoe u zich kunt onderscheiden. Eigenlijk zou het dus een onderdeel van ieders strategisch- en marketingplan moeten zijn.

Wat kunt u leren van uw concurrent?

U wilt natuurlijk de beste zijn, of in ieder geval tot de top behoren. Daarom is het belangrijk om te voorkomen dat u wordt ingehaald of achterloopt. U leert bijvoorbeeld wat de beste kanalen zijn om te adverteren, hoe populair de markt is onder diverse doelgroepen en/of op diverse mediakanalen en u leert of u goed zit met uw huidige prijsstelling. Daarnaast blijft u goed op de hoogte van innovaties en ontwikkelingen in uw markt.

Door uw concurrentie diepgaand te analyseren ontdekt u met name hoe u het beter kunt doen dan hen. Het zet u aan het denken over uw eigen onderneming of strategie en het stimuleert uw eigen creativiteit. Op die manier kunt u met meer succes ondernemen!

Auteur: Drs. ing. J.B.J.P. (Bart) Lemmen. Sinds 2008 partner  van CM&P in Noord-Limburg.  Bart schrijft regelmatig over bedrijfskundige aspecten. Door zijn generalistische inslag worden zijn adviezen door MKB ondernemers zeer gewaardeerd.