De ROL van Crowdfunding

Deel deze pagina

8 februari 2015



De rol van marketing bij crowdfunding.

Steeds meer bedrijven ontdekken de marketingaspecten van crowdfunding. Ik raad bedrijven aan om in 2015 een adviseur/accountant te laten kijken naar een herfinanciering met Crowdfunding. Ondernemers gaan de crowd (investeerders) steeds meer zien als ambassadeurs van hun bedrijf of product en bouwen daarmee een nieuwe loyaliteit op. Deze loyaliteit zorgt voor nieuwe klanten en meer omzet.
Crowdfunding
geeft ongekende mogelijkheden, waar u vroeger een testpanel nodig had om uw product in de markt te zetten, is crowdfunding vele malen effectiever en goedkoper. Mocht u overwegen om via Crowdfunding te herfinancieren zorg dan dat uw marketingafdeling/medewerker wordt ingeschakeld bij de aanvraag.

De rol van een ondernemingsplan bij Crowdfunding.

Een ondernemingsplan wordt gebruikt als een blauwdruk voor uw crowdfunding campagne. Het helpt uw doelstellingen goed te definiëren en uw potentiele investeerders kennis te laten maken met uw strategie. Verder geeft het inzage of de onderneming de verplichtingen uit de crowfunding financiering kan terugbetalen. Om een succesvolle campagne te voeren is een goed plan noodzakelijk. In onze praktijk krijgen wij vele ondernemingsplannen per week te zien. In meer dan 85% van de plannen gaat de ondernemer er vanuit, dat de potentiele klant de weg naar het product vanzelf wel weet te vinden. Dit fenomeen komt net zo vaak voor bij starters als bij bestaande bedrijven. Crowdfunding dwingt een ondernemer om veel meer na te denken over zijn doelgroep. Waar zitten mijn klanten en wat vinden zij van mijn product? Deze bewustwording leidt vaak tot een herziening van het plan, met soms vergaande gevolgen voor de begroting, de financiering en de omzetprognose. Zorg dat u altijd werkt vanuit een ondernemingsplan. Als u een vraag heeft over het opstarten of schrijven van een
ondernemingsplan
in combinatie met een financieringsaanvraag neem dan contact met mij op.

De rol van Crowdfunding bij een overnamefinanciering.

Ik neem u mee aan de hand van een voorbeeld. Een jong bedrijf met een jaaromzet van € 2 miljoen en 5 medewerkers. De overname prijs bedroeg € 400.000 de bank wilde niet financieren en de koper had nauwelijks eigen geld. De adviseur van de koper ging op zoek naar een alternatieve financiering. Een informal investor was bereid om er € 100.000 in te steken en daarna werd voor op het platform www.geldvoorelkaar.nl een aanvraag gedaan van € 250.000. Er werd voor de potentiele investeerders een uitgebreid ondernemingsplan beschikbaar gesteld, inclusief cijfers, prognoses, kortom een volledig onderbouwd plan. De koper en de adviseur benaderde hun eigen netwerken en de ruim 700 klanten van het bedrijf. Hoewel de publicatieperiode 120 dagen was, werd er binnen 9 dagen € 250.000 opgehaald. Met de investering van € 100.000 door de informal investor en de € 250.000 via crowdfunding was de bank bereid om een rekening courant faciliteit beschikbaar te stellen van € 80.000. Daarmee was de financieringsmix compleet en kon de overname worden gerealiseerd. De totale doorlooptijd van de deal was minder dan 4 maanden.

De rol van crowdfunding voor uw onderneming.

Wilt u graag weten wat de rol kan zijn van crowdfunding voor uw onderneming. Neem dan eens vrijblijvend contact op met Waldy van de Walle van Claassen, Moolenbeek & Partners. Met meer dan 30 jaar ervaring, een groot netwerk van 30 kantoren door heel Nederland en met 100 partners, uw partner voor financieringen. Klik
hier
voor het maken van een afspraak.