De kracht van mensen

Deel deze pagina

25 juni 2015



De afgelopen periode heb ik weer mogen ervaren wat mensen met elkaar voor elkaar kunnen krijgen. Al jaren merk ik dit in het verenigingsleven waarbij ik als lid of bestuurlijk betrokken ben, maar ook in bedrijven is dit een belangrijk onderwerp. Namelijk welke kracht kun jij uit jouw mensen halen. Wat zou het opleveren als je dit potentieel aanspreekt?

Veel bedrijven zijn op zoek naar onderscheidend vermogen in hun producten of diensten. In veel branches is op enig moment de prijs het enige dat dan nog het verschil uitmaakt. Dit is een rat race die je op enig moment gaat verliezen. Vaak vergeten we om de klant de geleverde kwaliteit te laten (her)beleven, zowel in het voortraject maar vooral erna. Het verschil zit hem namelijk vaak niet in prijs, maar juist in het onderscheidende vermogen van de mensen die de organisatie vormen. Dus hoe heeft jou klant de uitleg, de aandacht, de aanpak, de service et cetera ervaren.

Maar hoe mobiliseer je de kracht van mensen? Allereerst zal een doel nodig zijn. Niemand gaat een stap harder lopen als ze niet geloven in het doel en niet helder is wat het doel is. En dit dient een gezamenlijk doel te zijn, gedragen door de organisatie en niet het doel van de ondernemer alleen. Dus juist in het proces van doelen stellen, zal je samen moeten optrekken. Bepaal je doel, structureer in bijvoorbeeld een ondernemersplan hoe je er gaat komen en ga samen op reis.

Tip: Investeer tijd en middelen om een gezamenlijk de doel te bepalen. Leg dit vast en ga daarna samen op reis en geniet/leer ervan.

Je zult merken dat door een helder gezamenlijk doel de kracht van mensen naar boven komt. Iedereen heeft een inbreng op zijn eigen manier, maar wel allemaal in dezelfde richting. Dit is mooi om te zien en te ervaren. Hiervan kan ik elke keer weer genieten.

Wil jij meer halen uit de kracht van mensen in jouw bedrijf? Neem dan met ons contact op voor een vrijblijvende afspraak: bart.lemmen@cmenp.nl

“Winnaars hebben een plan, verliezers excuses !”