< p>

CM&P Crowdfunding bijeenkomst goed bezocht

// Crowdfunding, verslag van een informatiebijenkomst

Deel deze pagina

7 april 2016

afbeelding copyright CM&P

Het zou een flauwe zinspeling kunnen zijn: “Met crowdfunding naar de haaien gaan”  of “met haaien naar crowdfunding gaan”

In de Haaienzaal van Diergaard Blijdorp te Rotterdam verzamelden vorig week 100 relaties van de Partners van CM&P in Zuid Holland.  Een bijeenkomst over de trends in Crowdfunding met twee presentaties van ondernemers die hun eigen ervaringen op het gebied van Crowdfunding deelden. En ‘last but not least” een interessante en boeiende presentatie van trendgoeroe Chantal Verweij over het toepassen van trends in de eigen bedrijfsomgeving.

De presentatie van Jan Willen Onink van Collin Crowdfund maakte duidelijk dat zij een speler in deze markt geworden zijn die niet meer weg te denken is. Het proces van Crowdfunding is volwassen geworden en de mogelijkheden om MKB-bedrijven te financieren breiden zich wellicht ook uit naar vastgoed.

Boekhandel Herenhof in Alphen aan den Rijn heeft na een brand via CrowdAboutNow succesvol €100.000 bij elkaar gebracht. Eigenaar Martijn Haasbeek nam de zaal mee in dit emotionele proces waarin terughoudendheid van de bank en een weigerachtige verzekeraar werd overwonnen door een doordachte crowdfundingscampagne. Nog een tip aan de zaal: ‘kijk je verzekeringspolis na!’

Sandra ven den Ent heeft als starter €45.000 verkregen via GeldvoorElkaar. Haar bedrijf LinkedPerfect BusinessClub Rotterdam wilde een eigen kantoor en trainingsruimte realiseren. Op basis van haar eigen inspanning met ‘ambassadeurs’, hulp van CM&P Rotterdam en een Crowdfundingsplatform heeft zij haar droom kunnen verwezenlijken.

In de Paneldiscussie met de zaal die vervolgens gevoerd vielen een aantal zaken op:

  • Crowdfunding is breed inzetbaar als alternatieve vorm van financieren,
  • Banken staan bereidwillig tegenover gezamenlijk met Crowdfunders financieren,
  • De ‘Inner Crowd’ bestaande uit vrienden, familie, klanten en leveranciers activeren voor de eerste 20% is zeer belangrijk,
  • Doorzettingsvermogen en goede organisatie van de campagne zijn succesfactoren,
  • Crowdfunding is voor investeerders niet zonder risico, de rente is daar ook naar,
  • Eigenaars van bedrijven worden vaak hoofdelijk mee verbonden als zekerheid,
  • Een goed financieel plan en een duidelijke pitch zijn voorwaarden voor succes.

 

Chantal Verweij van Trendtoepasser nam de zaal mee in haar pleidooi om trends die wij allemaal zien ook direct toe te passen in de eigen onderneming. Via een model met negen stappen, gebaseerd op het Canvas-business model, toonde zij aan dat trends voor elke MKB ondernemer een waardevolle versterking van het businessmodel kan vormen.

Tijdens de afsluitende borrel bleek een ieder boordevol energie te zitten door de methode van Trendtoepasser, een mooie afsluiting en praktisch toepasbaar. Crowdfunding is geen Hype maar Mainstream geworden was een veelgehoorde conclusie van de deelnemers.

Deelnemers, sprekers en de zeven CM&P organisatoren kijken terug op een uitermate boeiend en geslaagd evenement. Er zijn contact gelegd en er is kennis opgedaan.