Claassen, Moolenbeek & Partners – Bedrijfskundig – en banquair advies

CM&P - Bedrijfskundig en bancair advies > Nieuws > Crowdfunding als alternatief. Wat is het risico en rendement?

Crowdfunding als alternatief. Wat is het risico en rendement?

Crowdfunding

Ondernemers maar ook instellingen lenen steeds vaker rechtstreeks van particuliere spaarders en beleggers om hun investeringsplannen of tekort aan werkkapitaal te financieren. Crowdfunding als alternatief: het heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een volwaardige alternatieve kredietvorm.

Crowdfunding rendement

Sinds de eerste vijf Nederlandse ondernemers in 2010 in totaal 50 duizend euro en een mooi rendement ophaalden aan omzet bij ‘de menigte’ (lees: de crowd), is crowdfunding explosief gegroeid. In 2016 investeerden burgers en beleggers een indrukwekkende 170 miljoen euro via crowdfunding. Het gemiddelde rendement per campagne dat via crowdfunding bijeen wordt gebracht ligt hoger dan voorgaande jaren. In 2016 ging dat om 37.500 euro. Bij ondernemingen is dat gemiddelde 80.000 euro per plan en bij creatieve projecten ligt het gemiddelde op 14.500 euro. Al bij al een goed crowdfunding rendement.

Waarom crowdfunding?

De banken zijn sinds crisisjaren terughoudend in het verstrekken van bedrijfskredieten beneden de 250 duizend euro. De verscherpte bancaire eisen die ze stellen aan met name kleinere bedrijven blijken ongunstig voor de economie. Beheer van kleinere MKB bedrijven is te duur geworden, volgens de banken. Crowdfunding springt hierop in. Spaarders lenen hun geld rechtstreeks aan bijvoorbeeld de slagerij om de hoek, maar ook aan ondernemers die ze niet persoonlijk kennen. Ze kunnen rekenen op een hogere rente en meer crowdfunding rendement dan spaarrekeningen nu bieden.

Crowdfunding risico? Dat is er zeker.

Crowdfunding heeft zeker risico! Bedenk dat banken niet voor niets meer eisen stellen. Gaat de onderneming failliet, dan is de investeerder bij crowdfunding zijn geld meestal kwijt. Gaat het minder dan in de prognose opgenomen, dan komt de rentebetaling en aflossing in het gedrang. Dit is bij crowdfunding niet anders. Om die reden is ook het kredietbeoordelingsproces bij de goede crowdfundingplatforms scherper geworden. Dit vraagt van de ondernemer een goede voorbereiding en een financieringsplan. Dit verlaagt het crowdfunding risico.

Ons advies is dan ook: Onderzoek ook de mogelijkheden en crowdfunding risico’s voor uw bedrijf. Doe dit grondig vooraf, alvorens dit toe te passen.

 


Auteur drs. ing Bart Lemmen, partner in Venray.

Afgestudeerd bedrijfskundige (Universiteit Nyenrode). Hij richt zich daarbij op de sectoren als industrie, groothandel en zakelijke dienstverlening. Heeft een generalistische inslag.