< p>

Bedrijven met financieel adviseur presteren beter

Bedrijven met financieel adviseur presteren beter

Deel deze pagina

14 augustus 2015



Tijdens mijn vakantie vind ik het leuk om interessante boeken en onderzoeken te lezen. Hierbij werd ik getriggerd door de positieve uitkomsten over waarde-creatie bij bedrijven van onafhankelijk onderzoekinstituut INSCOPE van de Erasmus Universiteit. In dit onderzoek zijn bedrijven met en zonder financieel adviseur met elkaar vergeleken. De resultaten op hoofdlijnen, ontleend aan dit onderzoek, wil ik graag met u delen.

Resultaten

De bedrijven die een financieel adviseur hebben, scoren beter op bedrijfsprestaties (+11 procent), pro activiteit (+11 procent), ondernemerschap (+9 procent), risico-oriëntatie (+8 procent), businessmodel-vernieuwing (+6 procent) en businessmodel-replicatie (+3 procent). De financieel adviseur van nu heeft een ruimer instrumentarium tot zijn beschikking om als een echte regisseur de risico’s van zijn klant te beheersen.

De causaliteit is in dit geval onduidelijk. Het kan zijn dat succesvolle bedrijven eerder een financieel adviseur in de arm nemen, maar het is ook mogelijk dat bedrijven meer succes hebben doordat zij een financieel adviseur hebben. Marketingtechnisch gezien is deze uitkomst een interessant gegeven voor (financieel) adviseurs.

Daarnaast hebben bedrijven met financieel adviseur een groter kennisabsorptievermogen (+19%) dan bedrijven die geen financieel adviseur hebben. Het kan zijn dat bedrijven een financieel adviseur hebben omdat zij betere voelsprieten hebben wat een financieel adviseur voor hen kan betekenen. Het is ook mogelijk dat bedrijven een beter kennisabsorptievermogen hebben doordat zij een financieel adviseur hebben. In dit onderzoek kan de causaliteit tussen deze variabelen niet worden vastgesteld. Blijkbaar inspireren ze elkaar wel tot betere prestaties.

De boodschap is: met adviseur presteert u beter! 

Wil jij met je bedrijf ook beter presteren of wil je dat wij een financieel plan maken? Neem dan met ons contact op voor een vrijblijvende afspraak: bart.lemmen@cmenp.nl

Bron: Volberda, H. en K. Heij,  ‘Naar een nieuw businessmodel voor financieel advies: hoe ondernemerschap bijdraagt aan waarde-creatie’, Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), maart 2014