Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Bedrijven begeleiden naar (meer) groei en winst – Mijn werk als bedrijfskundig adviseur

Deel deze pagina

22 april 2020



Met enige regelmaat blog ik over mijn werk en vertel ik wat ik voor bedrijven kan betekenen. Dit keer doe ik dat aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk. Het betreft mijn samenwerking met 123atex.eu BV. Een jong bedrijf van vier enthousiaste en gedreven aandeelhouders. Voorheen allemaal zelfstandige ondernemers die hun specialistische kennis, ervaring en netwerk wilden bundelen en dit dus gedaan hebben onder de naam 123atex.eu BV. Als individuele zelfstandigen was het voor hen immers niet mogelijk om de zeer uitgebreide en complexe ATEX wet- en regelgeving volledig te beheersen. Door de krachten te bundelen is dit wel mogelijk. Bovendien hebben ze hiermee betere commerciële mogelijkheden gekregen bij de grote en internationale opdrachtgevers waarvoor ze werken. Omdat het bouwen van een dergelijk snelgroeiend bedrijf ook de nodige bedrijfskundige uitdagingen met zich meebrengt, mag ik hen hierbij ondersteunen.

Kennismaking

Het is november 2018 als ik tijdens de Contacta-beurs in Goes in contact kom met Erwin Huegen. Erwin is één van de aandeelhouders van 123atex.eu BV. We raakten met elkaar in gesprek, waarbij de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik wel eens van ATEX gehoord had, maar niet goed wist waar het allemaal precies betrekking op heeft. Erwin vertelde me over de op dat moment net opgerichte BV, de aanleiding voor de onderlinge samenwerking, de dienstverlening van 123atex.eu BV (advies, inspectie en opleiding m.b.t. stof- en gasexplosiegevaren), het aanwezige netwerk in deze unieke branche en over de ambities. Zijn verhaal en met name de torenhoge ambities spraken me direct erg aan en op de vraag of ik hen ergens mee kon helpen, kreeg ik als antwoord: “Op dit moment waarschijnlijk niet, maar wellicht in de toekomst. We zijn in gesprek met de bank over de financiering van het bedrijf en verwachten dit proces binnenkort af te ronden.” Jammer voor mij op dat moment, maar begrijpelijk vanuit 123atex.eu BV gezien. Toen ik twee weken na de beurs Erwin belde, kreeg ik min of meer hetzelfde antwoord op mijn vraag. “Het proces met de bank is iets vertraagd door de vragen die ze gesteld hebben, maar we komen er wel uit denk ik”. Na even geen contact meer gehad te hebben, belde Erwin me vervolgens half januari met de vraag om toch een keer een kop koffie te drinken samen met oprichter en medeaandeelhouder Herman Koelewijn.

Businessplan, bedrijfskundig advies en financiering

Na het gebruikelijke voorstelrondje was de vraag of ik 123atex.eu BV wilde helpen met het herschrijven van het ondernemingsplan en in het verlengde daarvan met bedrijfskundige advisering. Voor het plan was bij de oprichting reeds een stevige aanzet gedaan, maar de aandeelhouders waren hier zelf niet helemaal tevreden over. Bovendien had de bank hier in relatie tot de op dat moment nog niet geregelde financiering ook vragen over gesteld. Door de snelle groei van het bedrijf en het gebrek aan ervaring met het schrijven van dergelijke plannen, was in de aandeelhoudersvergadering besloten om hier een externe partij voor in te schakelen, waarna mijn naam op tafel was gekomen. Uiteraard wilde ik hier graag mee aan de slag, waarbij ik ook aanbod om mee te denken ten aanzien van de inrichting van de gewenste financiering. Dit aanbod werd in dank aanvaard, omdat alle aandeelhouders inmiddels al ervaren hadden dat er bij het bouwen van een bedrijf meer komt kijken dan wanneer je als zelfstandig ondernemer bezig bent.

Bedrijfskundig advies & structuur aanbrengen

Als bedrijfskundige viel het me direct op dat er een goede structuur ontbrak. Aandachtsgebieden waren niet verdeeld en afspraken over o.a. taken, processen en bevoegdheden waren allemaal impliciet. Het gevolg hiervan was dat de aandeelhouders nog steeds grotendeels opereerden als individuele zelfstandig ondernemers. Dit was uiteraard niet de bedoeling en zorgde voor een gebrek aan efficiëntie. De aandeelhouders waren de eersten om dit toe te geven, maar het succes van het enorme aanbod in mooie opdrachten, maakte het lastig voor hen om tijd te vinden hier mee aan de slag te gaan. Bovendien ligt de expertise van de ondernemers primair op het gebied van de materie waar zij succesvol mee bezig zijn en minder op organisatieontwikkeling.

Minstens zo belangrijk als de beperkingen ten aanzien van de structuur, was het ontbreken van goede managementinformatie. Vanwege het ontbreken van een gezamenlijk CRM-systeem hielden de aandeelhouders in hun eigen administratie bij voor welke klanten ze welke projecten uitvoerden en factureerden. Omdat dit niet uniform gebeurde, was het lastig om een goed inzicht te krijgen in gefactureerde opdrachten, nog te factureren projecten en een prognose van nog te realiseren omzet. Logischerwijs informatie waar ook de bank graag inzicht in wilde krijgen ten behoeve van de te verstrekken financiering. Na deze hiaten eerst inzichtelijk te hebben gemaakt, heb ik vervolgens mogen helpen bij de selectie van een goed CRM-pakket. Parallel hieraan heb ik ook het advies gegeven om te gaan werken met een (interim) officemanager.

Dit om de ondernemers werk uit handen te nemen dat wel belangrijk is voor een succesvolle operatie, maar waar de heren simpelweg de tijd niet voor hadden door de druk vanuit de markt om aan de vraag te kunnen voldoen.   

Op weg naar bedrijfskundige professionalisering

Het toeval wilde dat ik iemand in mijn netwerk heb met de rol van professional organizer, Sanne van Schaik van Lagom Organizing. Dit maakt haar in mijn ogen zeer geschikt om de taken van officemanager te verzorgen. Idee hierbij was bovendien om Sanne ook te vragen een functieprofiel op te stellen om daarmee op termijn een vaste medewerker hiervoor aan te nemen. Na een goed kennismakingsgesprek werd mijn visie over de kandidatuur gedeeld door de aandeelhouders, waardoor er in dit opzicht al snel veel meer rust en overzicht in organisatie is gekomen. Rust is hierbij overigens relatief, omdat potentiële klanten 123atex.eu BV steeds meer weten te vinden als de specialist in Nederland en de havens van België op het gebied van ATEX.   

Een domein waarop (potentiële) klanten 123atex.eu BV ook steeds meer weten te vinden is dat van opleiden en trainen. Vanuit de eerdere ervaringen met het ondernemingsplan heeft aandeelhouder en directeur opleidingen Sebastiaan Doldersum me gevraagd om hem te ondersteunen voor het uit te werken businessplan trainen en opleiden. Vanuit de intensivering van de overheid op het naleven van de wet- en regelgeving liggen er ook op dit gebied zeer mooie kansen voor 123atex.eu BV. Het hebben van een goed plan is voor het leggen van een stevige basis daarvoor dan wel van groot belang.

De vierde aandeelhouder, Hjalmer Kok, heeft ondanks alle operationele hectiek de verantwoordelijkheid voor de innovatie binnen 123atex.eu BV op zich genomen. Dit betekent o.a. de ontwikkeling van digitale inspectietools, waarmee een efficientievoordeel van > 20% gerealiseerd wordt bij de uit te voeren inspecties. Ook heeft hij zich gestort op een commerciële kans, waarvan hij van mening is dat het zonde zou zijn voor 123atex.eu BV om die te laten liggen. In het kader van de concurrentiegevoeligheid is het niet mogelijk om daar in dit artikel meer over te schrijven, maar omdat ook voor deze kans geldt dat er wel een goed plan van aanpak nodig is, heeft hij me gevraagd zijn idee te beoordelen en begeleiden. Naast de ondersteuning bij het schrijven van een businessplan, was het verzoek van zowel Hjalmer als de overige aandeelhouders om tevens advies te geven ten aanzien van de timing. Want hoe mooi de kans ook is, de uitwerking hiervan kost wel de nodige tijd en zou dus af kunnen leiden van de core business van 123atex.eu BV.   

Financiering

Door de verdere groei van het bedrijf en het inzicht wat er inmiddels is gecreëerd, bleek het krijgen van de gewenste financiering uiteindelijk relatief makkelijk te gaan. Op basis van de door mij uitgewerkte financieringsaanvraag met daarin een bedrijfskundige en financiële onderbouwing voor de toekomst, was het voor de banken al snel duidelijk dat zij de kans om een dergelijk mooi bedrijf aan zich te binden niet moesten laten lopen. Rabobank bleek hierbij in dit geval het meest daadkrachtig te zijn. Het mag daarom ook zeker vermeld worden dat de contacten met Maikel Ringe van de bank prettig verlopen en hij goed en snel geacteerd heeft toen dat nodig was.

Toekomst

Op deze manier samenwerken met klanten is ontzettend mooi en dankbaar om te doen. Ik blijf 123atex.eu BV volgen en vind het leuk en eervol om hen te mogen blijven begeleiden bij de enorme groei die ze meemaken. Uiteraard brengt de huidige Coronacrisis ook voor hen extra uitdagingen en onzekerheden met zich mee, maar inmiddels is de organisatie wel zo ver dat het bedrijf dit op een goede manier weet te overleven.

Door klanten als 123atex.eu BV krijg ik als externe adviseur de kans om bedrijven van binnenuit te helpen groeien. De specialisten van 123atex.eu BV richten zich op het vakgebied waar zij zeer goed in zijn. Het bieden van ondersteuning bij de strategische en bedrijfskundige vraagstukken en in kaart en op orde brengen van de processen die onlosmakelijk met het ondernemen verbonden zijn, is mijn vak. Dat ik daardoor inmiddels ook een heel klein beetje verstand heb van ATEX is mooi meegenomen.

Bedrijfskundige vragen bespreken onder het genot van een kop koffie

Is dit verhaal herkenbaar voor je? Heb je ook een mooi bedrijf met stevige ambities en kun je ondersteuning gebruiken bij het zetten van de volgende stap? Met mijn expertise als bedrijfskundig adviseur kan ik ook jou verder helpen! Een keer een (voorlopig virtuele) kop koffie drinken om je vragen te bespreken? Laat het me weten via roeland.verbeet@CMenP.nl of 0651 19 32 09!

Roeland Verbeet

Over de auteur

Roeland Verbeet MSc RAB FJ / BV

Roeland Verbeet heeft veel expertise op het gebied van strategie. Daarnaast heeft hij dankzij zijn werkervaring een groot netwerk binnen de bancaire sector. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Bel Roeland via 06 – 51 19 32 09 of mail.