Bedrijfsovername in het mkb; zou jij je eigen bedrijf kopen?

Deel deze pagina
Geschreven door: Ferdinand Zomerman
16 augustus 2018



Je wilt je eigen bedrijf verkopen. Denk er even over na en zeg dan eens eerlijk: Zou jij je eigen bedrijf willen kopen? 

Een bedrijfsovername in het MKB

Heb jij je zaakjes op orde? Is jouw bedrijf ‘instapklaar’? Misschien moet je nog zaken regelen die zijn versloft. Daarom is altijd mijn eerste advies bij een beoogde bedrijfsovername in het mkb: begin op tijd! Een overnameproces kan lang duren. Bereid de bedrijfsovername daarom zorgvuldig voor, handel achterstallige zaken af, ruim letterlijk op en werk rustig toe naar het moment suprême. Dit voorkomt teleurstellingen en geeft je rust. In dit artikel lees je de fases die je zult doorlopen op weg naar een succesvolle bedrijfsovername.

Elk bedrijf is uniek, dat maakt het voor mij zo interessant en zinvol om een bijdrage te leveren aan een bedrijfsovername. Als bedrijfsadviseur werk ik niet op de automatische piloot en streep ik geen checklist af; het is altijd persoonlijk, specifiek, inhoudelijk pittige kost en dus een boeiende uitdaging. Algemene punten zijn er natuurlijk wel, ik schreef er eerder al een blog over: Bedrijf kopen of verkopen? 

De 10 stappen van een bedrijfsovername:

  1. persoonlijke doelen afwegen;
  2. waarde van de onderneming bepalen;
  3. gewenste datum overname benoemen;
  4. profiel gewenste koper opstellen;
  5. kansen, belemmeringen en bedreigingen in kaart brengen;
  6. zoek-, selectie-, en onderhandelingsstrategie bepalen;
  7. het concreet zoeken en selecteren van de juiste kandidaat;
  8. het onderhandelen;
  9. het afronden van de verkoop;
  10. nazorg en evaluatie.

De eerste stappen, zeg maar tot en met stap 6, zijn bepalend voor het succes. In dit blog ga ik dieper in op deze essentiële ‘voorbereidingsfase’.

De WHY; waarom wil je het bedrijf verkopen?

Het persoonlijk motief, je eigen afweging als ondernemer om te willen verkopen, wil ik als eerste helder krijgen. Waarom wil je je bedrijf verkopen? Brookz – platform voor bedrijfsovername deed onderzoek naar redenen om een bedrijf te verkopen. Dit zijn volgens het onderzoek de meest voorkomende:

  • De wens om te cashen
  • De wens om te stoppen met werken
  • Het ontbreken van een geschikte opvolger
  • Behoefte aan een nieuwe uitdaging
  • Een onverwacht bod
  • Conflict tussen aandeelhouders
  • Ziekte of overlijden van de ondernemer

Wees nu eens eerlijk en kritisch. Wat zou voor jou de aanleiding zijn om je bedrijf over te dragen? Het kan een combinatie van meerdere factoren zijn.

Verdieping en rangorde

Bij deze redenen horen verdiepingsvragen, zoals: Is de overdracht ingegeven door een gebeurtenis die om een bepaald bedrag vraagt? Wil je het bedrijf binnen de familie houden? Hoeveel tijd heb je om het bedrijf te verkopen? Wil je per se een zo hoog mogelijke opbrengst? Wil je je volgende levensfase financieren met de opbrengst? Als je deze vragen gaat overdenken, geef de antwoorden dan ook een prioriteit mee. Wil je bijvoorbeeld koste wat kost de hoogte prijs, ook wanneer dat betekent dat je gefaseerd krijgt uitbetaald? Je zult zien dat de rangorde je met beide benen op de grond houdt en je realiteitszin oplevert.

Zakelijke doelen

De persoonlijke verdiepingsvragen raken ook aan zakelijke doelen. Misschien wil je na de overname wel als adviseur betrokken blijven, wil je de werkgelegenheid van je medewerkers garanderen of wil je dat het bedrijf de naam behoudt. Aan de andere kant: maakt het je uit wat er met het bedrijf gebeurt na de verkoop? Hoe (emotioneel) betrokken ben je? Kun je het loslaten?

Waardebepaling

Dan de waardebepaling van je onderneming. Bedenk dat jij je bedrijf altijd meer waard vindt dan de potentiële koper. Jullie kijken nu eenmaal door je eigen (subjectieve) bril naar de onderneming.

Doelen van de waardebepaling

  • Dit geeft je inzicht in de waarde van je bedrijf.
  • Dit laat zien welke bedrijfsonderdelen je moet opwaarderen.
  • Dit geeft een solide onderbouwing van de vraagprijs.

Om de waarde te berekenen pas ik vaak de discounted cashflow methode toe. Mijn filosofie bij waardebepaling is: de waarde die ik aan een onderneming toeken, is goed onderbouwd en biedt een realistisch toekomstperspectief.

Vervolgens staat de waarde, een concreet bedrag, op papier. Maar is dat ook de prijs die men bereid is te betalen? Wat vindt de koper belangrijk? En ziet hij/zij voldoende synergie en voordelen voor zijn eigen bedrijfsvoering? Hij moet tenslotte de investering terugverdienen.

Wie mag het kopen?

Dan dient ook de volgende vraag zich aan: Mag iedereen – die het kan en wil betalen – jouw bedrijf kopen? Jij bent de eigenaar en bepaalt tenslotte aan wie je je bedrijf overdraagt. In de markt onderscheiden we diverse profielen van kopers. Een management buy-in is het verwerven van het eigendom en de leiding van een onderneming door iemand van buiten de organisatie. Een management buy-out is het verwerven van het eigendom en de leiding van een onderneming door het zittende management. Hier worden andere managementleden uitgekocht. Daarnaast kun je kiezen voor een directe concurrent, een strategische partij of een investeerder.

Meer weten?

Sta jij op het punt om met het overnameproces te beginnen of ben je halverwege gestrand en heb je ondersteuning nodig? Neem gerust eens contact op voor een vrijblijvende kennismaking. Met onze landelijke dekking is er altijd wel een expert in de buurt. Zoek hier een vestiging bij jou in de buurt.

ing. Ferdinand Zomerman RAB FJ-BV-BM&V

Over de auteur

Ferdinand Zomerman zet hij zich honderd procent in als bedrijfsadviseur voor ondernemers in het MKB. Omdat hij veel bedrijven van binnen heeft mogen zien, is zijn ervaring zeer breed. Ben je op zoek naar een Strategisch sparringpartner, Management ondersteuner of Financieel adviseur? Neem dan contact op met hem via www.cmenp.nl/partner/ferdinand-zomerman/