Zoeken
Close this search box.
Zoeken
Close this search box.

Communicatie met uw klant; 7 tips

Deel deze pagina
Geschreven door: Douwe Wijbenga
9 mei 2017



Waarom is communicatie met uw klant zo belangrijk?

door Douwe Wijbenga, partner te Dordrecht/Rotterdam.

 

Communicatie is HET belangrijkste instrument in alle bedrijven en voor elke organisatie. Binnen de communicatie is het afstemmen op de ander, het goed luisteren naar de vraag van de klant, één van de belangrijkste aspecten.
U kunt een fantastisch product hebben. Een geweldige dienst leveren. Als u niet in staat bent om te luisteren naar de wensen en het doel van de klant, dan zal de communicatie niet soepel en effectief verlopen. Communicatie is in uw
ondernemingsplan een belangrijk onderwerp.

Waaruit bestaat efficiënte en effectieve communicatie met uw klant?

CM&P helpt ondernemers met dit vraagstuk. Onderstaand 7 tips die u helpen om een efficiënte en effectieve communicatie met uw klant te waarborgen.

  1. Context
  2. Afstemmen (rapport)
  3. Info
  4. Doel / outcome ( S.M.A.R.T gemaakt )
  5. Hulpbronnen
  6. Actie
  7. Feedback

1. Context/ kader
Waar? Met wie? Wanneer? Wat is de vraag van de klant? Dat is uiteraard de eerste stap.

2. Afstemmen/rapport
Het is van groot belang om uw klant te volgen in zijn/haar gedachtewereld. Luister aandachtig naar de klant, vat de woorden/zinnen samen. Vraag of u zijn verhaal goed verwoord heeft.

3. Info
Door goed te luisteren naar wat er ECHT gezegd wordt, ontdekt u wat de klant werkelijk bedoelt of wil.

4. Doel van een gesprek
Elk gesprek heeft een doel nodig dat S.M.A.R.T. geformuleerd is, met een meerwaarde.

  • Specifiek: concreet beschreven ( waar, wie, wanneer);
  • Meetbaar: beginpunt en eindpunt (bv €50.000 meer omzet);
  • Acceptabel: is het goed voor jou en voor de ander, ecologisch verantwoord;
  • Realiseerbaar: is het haalbaar en binnen eigen controle;
  • Tijdskader: (bv binnen 6 maanden).

5. Hulpbronnen
Ontdek welke hulp de klant nodig heeft om zijn doel te bereiken.

6. Actie
Door de meerwaarde van het doel en door het doel S.M.A.R.T. te formuleren, kunt u de klant een passend aanbod doen.

7. Feedback
Tijdens en na de communicatie is feedback/zelfreflectie belangrijk. Zonder feedback/zelfreflectie is er geen groei mogelijk. Dit wordt vaak vergeten.

Goede communicatie met de klant, leidt tot succes

Een goede en effectieve communicatie is voor elke organisatie van belang. Ook bij de communicatie geldt: “een goede voorbereiding is het halve werk”. Een voorbereiding met bovenstaande tips in het achterhoofd, leidt zeker tot meer succes in úw business en die van uw klant.