< p>

7 adviezen voor sneller en slimmer werken in 2014 - Claassen, Moolenbeek en Partners

7 adviezen voor sneller en slimmer werken in 2014

Deel deze pagina

29 december 2013



Wat is belangrijk om het tempo in een organisatie te verhogen? Zeven adviezen om de vaart erin te houden door slimmer te werken in 2014.

1. Verwar werktempo niet met druk zijn

Het gaat er niet om hoeveel uren er wekelijks wordt gewerkt, veel belangrijker is het hoe snel de organisatie de gekozen doelen bereikt. Hard werken hoeft niet hetzelfde te zijn als slim werken.

2. ‘Walk the talk’

Zijn snelheid en wendbaarheid voor de organisatie topprioriteit, dan is het essentieel dat het management zich conform gedraagt. Als de top zelf niet het goede voorbeeld geeft, dan is de organisatie weer snel terug bij af – hoe voorbeeldig de managementdisciplines ook worden uitgevoerd.

3. Omarm risico’s, ontwijk ze niet

Risico en kans zijn de twee kanten van dezelfde medaille. Organisaties zijn succesvol indien ze erin slagen als eerste risico’s aan te durven en kansen te grijpen.

4. Perfecte plannen bestaan niet

Excessief plannen is een van de grootste gevaren voor succes. Je kunt je niet op alles voorbereiden, dus streef naar planning waarvoor geldt ‘goed is goed genoeg’. Niet het vermogen vaardig te plannen, maar het vermogen in actie te komen, alert te zijn, te leren en te verbeteren, zijn het belangrijkst. Dus blijf meten of de doelen worden behaald en stuur bij.

5. Delegeer

Altijd maar moeten wachten op toestemming van de leidinggevende vertraagt enorm. Wil een organisatie snel en wendbaar handelen, dan moet de leiding delegeren. Dat wil zeggen de leiding stelt de doelen vast, wijst de richting aan en schept de voorwaarden zodat anderen hun werk kunnen doen. Dit biedt dus vrijheid, maar geen vrijblijvendheid.

6. Hou het eenvoudig

Complexiteit en snelheid gaan niet samen. Dus ontwerp een eenvoudige en transparante organisatie. Hou de organisatie plat, minimaliseer de hiërarchie. Zorg voor een duidelijke waardepropositie en een werkend businessmodel. En laat ‘de stem van de klant’ door heel de organisatie klinken.

7. Niets bevordert falen zo erg als succes

Neem Nokia tien jaar geleden. Het bedrijf was toen zo succesvol, dat het topmanagement zich onverslaanbaar achtte. Succes werd hun grootste zwakheid, dat is de Wet van de Remmende Voorsprong.

Wil u in het nieuwe jaar ook sneller en slimmer werken. Neem gerust contact op, wij willen u hierbij graag helpen.

Onze ervaring is: “Winnaars hebben een plan, verliezers excuses!”